ارشد شناختی, کارنامه ها

مصاحبه با آقای احمد لطفی رتبه ۳ کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی ۹۶

  • ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام شهر هستید.رتبه کنکور و درصدهای خود در دروس مختلف را بیان کنید؟
سلام بر شما! احمد لطفی هستم. اهل شهرستان شاهرود هستم و دانشجو در تهران. رتبه ی ۳ کنکور علوم شناختی هستم.
  • رشته شما در مقطع لیسانس چه بوده است ؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟
رشته ی مقطع کارشناسی من روانشناسی بود و در سال کنکور دانشجوی سال آخر بودم.
  • چطور با رشته علوم شناختی آشنا شدید؟
نخستین آشنایی من با علوم شناختی در کلاس های دکترحاتمی در دانشگاه تهران صورت گرفت و بعد از اون شخصا پیگیری کردم و هرچه بیشتر آشنا شدم علاقه ام بیشتر و بیشتر شد.
  • از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
من تقریبا از شهریور ماه به صورت جدی شروع به مطالعه کردم ولی در دو مقطع یک ماهه به دلیل مشکلاتی از مطالعه ی دروس دور بودم. در مورد ساعت مطالعه نمی تونم آمار دقیقی گزارش کنم چون بیشتر با توجه به صرافت طبعم مطالعه میکردم. در بازه هایی شاید ۸ ساعت در روز و در بازه هایی شاید ۲ ساعت. هر موقع از نظر روانی آماده نبودم مطالعه نمی کردم و مقید نبودم که در یک روز یا یک هفته حتما به یک حد نصاب(از نظر ساعت) در مطالعه ی دروس دست پیدا کنم. البته تقریبا در هر ماه میدونستم که تا تا پایان اون ماه چه مطالبی رو باید مطالعه کنم و در اغلب مواقع هم طبق این برنامه ی کلی پیش می رفتم.
  • از چه روش و تکنیک هایی برای مطالعه استفاده کردید؟
خلاصه نویسی مهم ترین تکنیکی بود که ازش استفاده می کردم. البته در خلاصه نویسی نباید خیلی مفصل مطالب رو درج کرد، چون اگر این اتفاق بیفته تقریبا باید تمام کتاب رو رونویسی کرد. البته شکی نیست که هر کس با توجه به نیازها و سلیقه ی شخصی میتونه روش خلاصه نویسی خودش رو داشته باشه و همگان نباید به یک نسخه ی عمومی در مورد خلاصه نویسی و بقیه ی تکنیک ها عمل کنند. هر داوطلبی بعد از کمی مطالعه و تجربه کردن مدل های مختلف خلاصه نوسی به خوبی متوجه میشه که بهترین روش برای اون داوطلب چیه. نکته ی بعدی که خیلی خیلی مهم میدونم اینه که به هیچ وجه به قیمت مطالعه ی مطالب جدید نباید از مرور مطالب قبلی غفلت کرد. مرور مطالب با توجه به بازه های زمانی صحیح یکی از مهم ترین عوامل موفقیت داوطلب میتونه باشه. یک اثر روانشناختی مرور کردن منظم در طول سال اینه که فرد بعد از چند ماه چون همه ی مطالب رو به صورت زنده در ذهن خودش بازیابی میکنه اعتماد بنفسش افزایش پیدا میکنه و مطالعه ی مطالب بعدی رو با یک آمادگی بهتر انجام میده و به طور کلی عملکرد فرد واقعا افزایش پیدا میکنه. در مورد بازه های صحیح مرور کردن میشه از منحنی فراموشی ابینگهاوس استفاده کرد.
  • اگر دوباره کنکور بدهید چه اشتباهاتی را تکرار نمی کنید؟
اگر مجددا بخوام کنکور بدم حتما سعی میکنم درس روش تحقیق و آمار رو از ابتدا مطالعه کنم چون امسال برنامه ی خوبی برای این درس نداشتم. به این شکل که مطالعه ی این درس رو به اواخر سال موکول کرده بودم و اون موقع چون مشکلاتی داشتم و برنامه هام بکلی تغییر کرد فرصت نکردم این درس رو مطالعه کنم. همچنین به طور کلی منظم تر مطالعه می کردم.
  • مطالعه دروس را کی به پایان رساندید؟ آیا همه دروس را تمام کردید؟
تقریبا اواخر اوایل فروردین مطالعه ی دروس رو تموم کردم، بجز درس آمار و روش تحقیق که اصلا مطالعه نکردم.
  • آیا پشتیبان و مشاور شما در موفقیت شما موثر بوده است؟
من مشاور نداشتم و شخصا برنامه ریزی می کردم برای خودم.
  • قصد دارید پس از پایان دوره ارشد وارد چه حوزه ای شوید؟
من علاقه مند به حوزه ی روانشناسی شناختی هستم اما در مورد موضوعی که در دل روانشناسی شناختی پیگیری خواهم کرد هنوز تصمیم قطعی نگرفتم و نیاز به آشنایی بیشتر با موضوعات دارم.
  • به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
چهار نکته که از یکی از اساتید بزرگم شنیدم رو با دوستان به اشتراک میزارم: ۱- نظم: به این معنا که تقریبا همه ی دروس رو به موازات هم پیش ببرند. برای مثال هر درس رو روزی یک ساعت مطالعه کنند خیلی بهتر ازینه که یک درس رو در یک روز ۵ ساعت مطالعه کنند و ۴ روز مطالعه نکنند. خیلی خوب خواهد بود اگر برای اتمام دروس عجله نداشته باشند و آهسته، ولی پیوسته پیشروی کنند. مرور های منظم که در سوالات قبلی بهش اشاره کردم ذیل همین منظم بودن قرار می گیره. ۲- پایداری: به این معنا که دوستان بدونند اگر در “هر” مطلبی پافشاری و پایداری کنند اون مطلب رو یاد می گیرند. بنابراین نباید هیچ درسی رو به این جهت که فکر می کنند نمی توانند یاد بگیرند کنار بگذارند. برای مثال متاسفانه گاهی برخی داوطلبان بخاطر ضعف در پایه ی ریاضی شون سراغ درس آمار نمی روند، ولی قطعا اگه کمی پافشاری کنند و وقت بذارند حتما در این درس موفق می شوند. این مطلب در مورد هر درس دیگه ای هم صدق می کنه. ۳- تعادل: به این معنا که نباید در یک بازه ی یک ساله فقط کتاب خواند و باید تفریح(به هر شکلی که فرد مورد نظر داره) در برنامه ی فرد قرار داشته باشه. این عامل باعث میشه راندمان و عملکرد فرد افزایش پیدا کنه. ۴- بررسی: به این معنا که در بازه های یک یا دو ماهه عملکرد خودشان را دقیق بررسی کنند و نقاط ضعف، مشکلات و علل اون هارو پیدا کنند و رفع کنند و با انعطاف در برنامه ریزی، یک برنامه ی موثرتر رو ازون به بعد دنبال کنند. برای همه ی داوطلبان آرزوی موفقیت دارم! با تشکر از آقای لطفی