خانه / ارشد شناختی / مصاحبه با رتبه های برتر / مصاحبه سایت رانویه با رتبه ۲ کارشناسی ارشد علوم شناختی سال ۱۳۹۷

مصاحبه سایت رانویه با رتبه ۲ کارشناسی ارشد علوم شناختی سال ۱۳۹۷

ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام شهر هستید.رتبه کنکور و درصدهای خود در دروس مختلف را بیان کنید؟

خیلی ممنون بابت تبریکتون! من سجاد اعلمی هستم، رتبه ی۲ کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی. از استان خراسان رضوی و شهرستان بجستان.
در صد هایم:
روانشناسی شناختی ۸۲
اصول علوم شناختی ۵۸
علوم اعصاب ۶۸
آمار و روش تحقیق ۷۰
زبان انگلیسی ۱۵

رشته شما در مقطع لیسانس چه بوده است ؟
«رشته ی کارشناسی من علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بود.»

چطور با رشته علوم شناختی آشنا شدید؟
«آشنایی اولیه ی من با این رشته بوسیله ی اساتید دانشگاه بوده و سپس پس از آشنایی با یکی از دانشچویان ارشد علوم شناختی دانشگاه فردوسی ( آقای گلثومیان) و مشورتی که با ایشان داشتم به این رشته علاقمند شدم. بعد ها هم ایشان به عنوان مشاور تحصیلی من در مسیر کنکور بودند!»

از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
«من چون می دانستم و پیش بینی می کردم که در طول سال تحصیلی مشکلاتی برایم پیش خواهد آمد خیلی زود تصمیم به شروع کردم تا کمی ساعات مطالعاتم جبران شود! من تقریبا از اوایل تیر ماه برای کنکور شروع کردم! ساعات مطالعه ی من یک تایم مشخص نبود مثلا در تابستان از حدود ۳ ساعت در روز شروع کردم و در برخی روزها به ۶ ساعت هم میرسید بعد از تابستان در طول هفته‌که کلاس می رفتم شاید به حدود۳ ساعت می رسید و آخر هفته ها که تایمم خالی بود حدود ۶ تا ۸ ساعت هم میرسید!»

از چه روش و تکنیک هایی برای مطالعه استفاده کردید؟
«من برای هر درس متناسب با آن درس روش خاص خودم را داشتم! مثلا برای دروس روانشناسی شناختی استرنبرگ و اصول علوم شناختی فردنبرگ از روش خلاصه نویسی استفاده می کردم به طوریکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد این دو کتاب را خلاصه کرده بودم. البته هر کس روش خلاصه نویسی خاص خودش را دارد و با بقیه متفاوت است. من هم روش خاص خودم را داشتم! خلاصه های من به صورت مفصل و جزیی بود به طوریکه تمام نکات ریز و درشت و حتی نکات اکثر آزمایش های کتاب را شامل می شد اگرچه این طور خلاصه نویسی وقت زیادی از من میبرد و خیلی وقت ها خسته می شدم ولی وقتی به نتیجه ی این کار فکر میکردم انگیزه پیدا می کردم حتی در برخی از زمان ها نسبت به نتیجه ی این گونه خلاصه کردنی شک می کردم چرا که همه می گفتند که خلاصه باید ‌کوتاه و کلی باشد تااینکه یک روز که مصاحبه های رتبه های برتر ارشد رو از سایت رانویه میخواندم وقتی مصاحبه ی خانم نقیبی رتبه ی یک ارشد سال ۹۶ رو خواندم دیدم ایشان هم مثل من جزوه های مفصل و جامعی مینوشتن و خیلی راضی بودن از مرور کردن این خلاصه های خود و اینکه روز های آخر در دوران جمع بندی بعد از عید این خلاصه ها خیلی به دردشون خورده بود! و همین باعث شد که با جدیت به کارم ادامه بدم؛ جالب اینجاست که برای من هم همین اتفاق افتاد! اصولا من معتقدم که خود نوشتن سبب یادگیری بهتر مطالب می شود و حتی مرور و خواندن نوشته های خودمان بسیار پر بازده تر و نتیجه بخش تر است؛ برای مرور دیگر سراغ کتاب نرفتم و خواندن همان خلاصه های من کافی بود همین خلاصه های من باعث شد تا مرور و خواندن کتاب های قطور استرنبرگ و فردنبرگ رو در طول سال به سرعت در چندین مرحله انجام بدم به گونه ای که در دو هفته مانده به کنکور من استربرگ رو در طول یک و نیم روز و فردنبرگ رو در یک روز مرور کردم! و نتیجه ی خوب خودم رو در درس روانشناسی شناختی(۸۲ درصد) رو من مدیون همین خلاصه هایم هستم!
برای درس علوم اعصاب کتاب های اصلی رو می خواندم و با خواندن کتاب حائری در تابستان شروع کردم و بعد از تسلط، در اواسط بهمن ماه رفتم سراغ کتاب گایتون و چون در این کتاب ها نکات زیادی وجود دارد خلاصه نوشتن هم به مراتب بسیار سخت است و از نوشتن خلاصه صرف نظر کردم. البته من در طول مطالعه ی این سه درس از مشاوره و کمک های آقای گلثومیان استفاده می کردم و به من در این راه کمک های زیادی کردند. در درس روش تحقیق من از کلاس ها و جزوات آموزشی استاد خادم در کنار کتاب مدرسان شریف استفاده می کردم! در زبان هم با خواندن لغات ۵۰۴ شروع کردم و با رفتن کلاس تا حدودی پایه ی ضعیفم در این درس رو تقویت کردم ولی باز هم برخلاف انتظارم در کنکور نتیجه ی خوبی در این درس نگرفتم!»

اگر دوباره کنکور بدهید چه اشتباهاتی را تکرار نمی کنید؟
«اگر برگردم به زمان کنکور با درس زبان انگلیسی یه کم واقع گرا تر برخورد می کردم چون من با وجود اطلاع از ضعف در این درس باز هم تست زیادی در این درس زدم و همین سبب غلط در آمدن این تست ها و حذف تست های درستم شده بود و درصدم را شدیدا کم کرده بود.»

مطالعه دروس را کی به پایان رساندید؟ آیا همه دروس را تمام کردید؟
«مرور کتاب ها و منابع در برنامه ی مطالعاتی من جایگاه ویژه ای داشت و قبل از اینکه به فکر تمام کردن منابع باشم بیشتر به فکر کیفیت خواندن و یادگیری موثر بودم و برای همین همانطور که پیش به جلو حرکت می کردم و مطالب جدید را مطالعه می کردم زمانی هم برای مرور و دوباره خوانی مطالب گذشته می کردم تا مطالب تثبیت شوند. برای درس روان شناسی شناختی بیشتر متمرکز در کتاب استرنبرگ بودم و به کتاب آیزینک( منبع دیگر )با توجه به متن سخت و غیر قابل فهم آن خیلی توجهی نداشتم و خداروشکر هم امسال فقط از کتاب استرنبرگ سوال آمده بود. برای اصول علوم شناختی هم از کتاب فردنبرگ شروع کردم و بعد از اتمام آن در اوایل اسفند کم کم رفتم سراغ کتاب های تاگارد (۵ فصل اول)و کتاب حاتمی(چهار فصل اول) که در سال های قبل بخش قابل توجهی از سوالات این درس رو به خودشون اختصاص داده بودند. برای علوم اعصاب هم بخش زیادی از سوالات ازبخش های اعصاب کتاب گایتون میاد و باید حتما مطالعه شود من هم یک خلاصه ی خیلی خوب از کتاب گایتون گیر آورده بودم که با مطالعه ی آن و مرور چندین باره ی آن توانستم به این کتاب به خوبی مسلط شوم و درصد خوبی هم بزنم. البته قبلش روی کتاب حائری بسیار خوب مسلط شده بودم.  در کل قبل از اینکه به فکر تمام کردن منابع باشم به فکر مسلط شدن بروی آنها بودم!»

 

در کل قبل از اینکه به فکر تمام کردن منابع باشم به فکر مسلط شدن بروی آنها بودم!

 

قصد دارید پس از پایان دوره ارشد وارد چه حوزه ای شوید؟
«فعلا در مورد آینده تحصیلی بیشتر علاقمند کار و مطالعه در زمینه ی توانبخشی عصبی_ شناختی هستم.»

به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟

«در پایان به تمام دوطلبان عزیز دو توصیه می کنم؛
۱) هیچ وقت کمیت را فدای کیفیت نکنید اگر شما از هر درس یک منبع را خیلی خوب و کامل بخوانید بهتر از اینکه‌ همه ی منابع رو بخوانید ولی در هیچ کدوم مسلط نباشید! این در مورد علوم اعصاب که منابع زیادی براش وجود داره خیلی صدق می کنه؛ چرا که بسیاری از این منابع از نظر موضوعی با هم همپوشانی دارد و با مسلط شدن در یک منبع می توان تا حدودی به سوالات سایر منابع هم پاسخ داد.

۲) در ابتدای شروع برای خواندن ایده آلیسم باشید و هرچه به کنکور نزدیک می شوید رئالیستی تر شوید؛ یعنی در ابتدا در ساعات مطالعه و مطالعه منابع مختلف سطح توقع از خودتان را بالا ببرید و هرچه به کنکور نزدیک می شوید با توجه به میزان تلاش و مطالعه برای هر درس و درصد کسب شده در آزمون های آزمایشی مختلف در هر درس، سطح توقع از میزان درصدی که قراره سر جلسه کنکور بزنید را به واقعیت نزدیک کنید تا سر جلسه کنکور با زیاد زدن تست و غلط در آمدن آنها غافلگیر نشوید.

در پایان از همه ی کسانی که به من کمک کردند تا این رتبه رو کسب کنم؛ از آقای گلثومیان عزیز و آقای ممتاز و همچنین از موسسه ی رانویه به خاطر مطالب خوبی که در کانال ها و سایت خودشون به اشتراک گذاشتن ،ممنون و سپاسگذارم. 🌹🌹🌹🌹🙏🙏🌹🌹🌹»

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

مصاحبه سایت رانویه با رتبه ۱ دکتری علوم شناختی سال ۱۳۹۷

ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *