خانه / دسته‌بندی نشده / توصیه های درصدهای برتر ارشد و دکتری ۹۸ (قسمت سوم)

توصیه های درصدهای برتر ارشد و دکتری ۹۸ (قسمت سوم)

۱-آقای هادی (درصد فوق العاده زبان)👈🏻

“درس زبان در کنکور تمام رشته ها یه درس مهم و تاثیرگذاره و می تونه برا داوطلبا یه سکوی پرش باشه. مهارت های لازم این درس برای کنکور ‌ارشد علوم شناختی شامل واژگان، گرامر و درک مطلب هست.

گرامر:
ب نظر من ۹۰ درصد دانش زبان انگلیسی ب دامنه لغات شما بر می گرده و من خودم هیچوقت تاحالا رو یادگیری ‌گرامر وقت نذاشتم و فقط به چندتا نکته اساسی ک در کتب زبان عمومی هم می تونید پیدا کنید بسنده کردم. البته اگه‌ کسی بخواد مقاله علمی بنویسه رایتینگ و درنتیجه گرامر ‌خیلی مهمه ولی روی صحبت ما اینجا با داوطلبان ارشده پس اگر وقت ندارید یا مثل من از گرامر متنفرید می‌تونید کنارش بزارید. البته باید اینو بگم ک این بستگی ب علایق و سلیقه شخصی و تفاوت های فردی هر داوطلب داره. گرامر‌ اگه‌ مطالعه بشه تست هاش خیلی روتینه و قابل پاسخگویی هست. درهرصورت درکنکور ارشد حدود ۴ سوال مستقیم با دانش گرامری قابل پاسخگویی هست و بعبارتی حدود ۱۵درصد کنکور میشه. انتخابش با خودتون ک بخونید یا نخونید.

واژگان :
اما درباره واژگان هرچی بگم کم گفتم. هرچی می‌تونید لغت بخونید و یادتون باشه برا مرورشون خیلی وقت بزارین مثلا ۲ روز یکبار لغاتی ک تا حالا خوندینو مرور کنید. همچنین اخر هفته و اخر هرماه مرور لغات خونده شده دراون بازه زمانی مد نظر و در برنامتون باشه.
یادتون باشه ک یادگیری لغت یه فرایند زمانبر هست و لغاتی ک درطی ۱ سال اموخته بشن خیلی بهتر از لغاتیه ک فقط در ۱ ماه ‌اخر یاد می‌گیرید. در حقیقت برا یادگیری لغت باید اهسته و پیوسته پیش برید و البته هرروز باید لغت بخونید. فاصله نگیرید از لغت. یه نکته خیلی مهم در یادگیری لغات ب کارگیری اونها در جمله هست. یعنی سعی کنید لغات رو در جمله یاد بگیرید و همچنین با لغت یادگرفته شده برا خودتون جمله بسازید. این کار برای یادگیری عمیق لغات واقعا مهمه. گاهی بعضی لغات بسته ب جمله ای ک دراون ب کار می رن معنای کاملا متفاوتی دارن و شما حین یادگیری لغات و همچنین پاسخگویی ب سوالات کنکور باید این نکته رو پس ذهنتون داشته باشید. روش مرور و یادگیری لغات رو هم هرطور‌ ک باهاش راحتید انتخاب کنید. جعبه لایتنر، tick8، برنامه Ankidroid و … همش خوبن. یکیشو انتخاب کنید.

درباره منابع هم باید خدمتتون بگم که اگه وقت زیادی دارید و همچنین پیش زمینه زبانتون خوبه همه کتابایی ک قبلا خوندینو وقت بزارین و مرور کنید. مشهورترین منابع برای لغات ک معرفی میشن ۵۰۴ واژه، لغات ضروری تافل، ۱۱۰۰ واژه هستن. البته به عنوان یه منبع خوب و آکادمیک می تونید ب زبان عمومی زیر ذره بین دکتر جهانشاهی اکتفا کنید. تنها ضعفی ک این کتاب داره کم بودن جملاتش برا لغات هردرس هست. مثلا اگه از روی خود کتاب ۵۰۴ لغات رو بخونید برا هر واژه ۳ جمله اورده و درانتهای هردرسم یه داستان اورده ک اون لغات تکرار شدن… ک این خیلی خوبه. من خودم ب لغات oxford word skills , 504 word , essential words for toefl , 1100 words تسلط داشتم و البته کلاس رفته بودم و همون موقع هم همیشه خوب می خوندم زبانو چون علاقه داشتم.

تکنیک های درک مطلب،
یکی دیگه از مهارت های مهم هستن ک بعد از غنی شدن دایره واژگانتون باید حسابی روش وقت بزارین. این موارد در کتبی مثل کتاب لانگمن برای تافل، کتاب زبان کنکور کارشناسی انتشارات مبتکران و همینطور کتاب زبان عمومی‌زیر ذره بین تاحدی اموزش داده شدن. اگه پیش زمینه زبان و وقت و هزینشو دارین حتما کلاس امادگی‌ تافل شرکت کنید و اگر هم میخواید فقط برا کنکور درک مطلب بخونید ب همین کتبی ک گفتم اکتفا کنید.

دربعضی موارد هم مسایل فراشناختی و مدیریت آزمون و استرس و زیرکی خود داوطلبه ک می تونه رو نتیجه ازمونش و درصد زبانش اثرگدار باشه.

مثلا من دوستی داشتم ک زبانش قوی بود ولی چون نتونسته بود دروس دیگه رو خوب بزنه حوصله ش سر رفته بود و درس زبان رو هم خوب جواب نداده بود در صورتیکه اگه خوب حواسشو جمع‌می‌کرد، ب سوالا بادقت جواب میداد و خودشو نمی‌باخت شاید همین درس زبان می تونست نجات دهنده ش باشه توی کنکور.
یا مثلا رد گزینه یکی از تکنیکایی هست ک خیلی ب کار من اومد‌ و شاید در ۴ تست کمکم کرد. یعنی ‌باوجودیکه نمی دونستم معنی گزینه درستو ولی چون ۳ تا گزینه دیگه رو می‌دونستم جواب نیس تونستم ب جواب صحیح برسم‌.

برای درس 《زبان تخصصی》 هم حتما موقع مطالعه کتبی مثل فردنبرگ و استرنبرگ، کلمات انگلیسی معادلو ک در پرانتز یا در پاورقی نوشتن رو یاد بگیرید و حفظشون کنید چون خیلی ب کارتون میاد. همچنین اگر‌وقت داشتید کتب آیزنک و گلدستاین و تاگارد و ب زبان انگلیسی بخونید. یا یک روش موثر دیگه هم اینه که مثلا وقتی امروز در درس روانشناسی شناختی درباره visual imagery مطلبی خوندین و یاد گرفتین همون کلمه رو در گوگل سرچ کنید و دربارش مطلب انگلیسی بخونید. بدین شکل با مطالب علوم شناختی ب زبان اصلی هم اشنا میشید ک خیلی در زبان تخصصی ب کارتون میاد.”

۲- خانم فاطمه (درصد فوق العاده آمار و روش تحقیق)👈🏻

“من از کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان شریف برای رشته‌ی روانشناسی استفاده کردم و چند دور خوندمش و تسلط نسبتا خوبی روش داشتم. اما چون رشته ام فلسفه بود و پیشینه ی ریاضی نداشتم با خوندن چند مرتبه‌ی کتاب هم‌ نتونستم اون دید ریاضی لازم رو به دست بیارم. و به نظرم جنس مسائل حل کردنی آمار کنکور علوم شناختی با جنس مسائل حل کردنی کنکور روانشناسی متفاوت هست.
من بیشتر تونستم سوال‌های روش تحقیق رو جواب بدم و فقط دو یا سه تا سوال آمار رو جواب دادم و ۴۲ درصد زدم با ۱ غلط.
اگر خودم باز می‌خواستم‌ کنکور بدم‌ بیشتر رو بخش روش تحقیق و فهم مفاهیم بخش آمار وقت صرف می‌کردم تا اینکه انرژی بذارم رو مسائل حل کردنی اش. و همچنین تلاشم رو میذاشتم روی بالاتر زدن زبانم تا آمار چون به هر حال برای داشتن رتبه ی خیلی خوب باید یکیشون رو عالی بزنین. در نهایت هم این تجربه‌ی من با توجه به پیشینه‌ام هست وممکنه لزوما بهترین تصمیم‌گیری نیست برای دیگران نباشه :)”

۳- آقای عرفانی (رتبه ۱ و درصد فوق العاده همه دروس!)👈🏻

“از چه روش هایی برای مطالعه استفاده کردید؟

سلام امیدوارم حالتون عالی باشه . خیلی خوشحالم که در خدمت شما عزیزان هستم . اگر اجازه بدین این سوال رو تا حدی متفاوت جواب بدم . اول میخوام بهتون بگم که بنده نه روزی ۷ ۸ ساعت درس خوندم ، نه خودمو خیلی اذیت کردم ، نه استرس زیادی داشتم ، تفریحمم سر جاش بود ، اصلا هم سحر خیز نبودم ( به هیچ وجه ) ، شاید بشه گفت به طور متوسط روزی ۱۰ ساعتم میخوابیدم ! ( دقیق محاسبه نکردم )
حالا احتمالا میگین ” مگه میشه ؟ پس چطور تونستین ؟ ما یکی رو میشناسیم که … ولی بازم نتونست ” و و و …
اگر بخوام خیلی ساده بهتون بگم ، ۳ تا S مهم تو مسیر داشتم :

۱ . ثبات
۲ . سماجت
۳ . صبر

من به طور متوسط روزی دو سه ساعت مطالعه مفید داشتم ( یک روز ممکن بود نیم ساعت مفید باشه و یک روز ۴ یا ۵ ساعت ، متغیر بود ) اما از اول اردیبهشت سال ۹۷ شروع کردم ، هر روز ، تا ۲۲ خرداد سال ۹۸ ( حتی عقب افتادن کنکور هم نتونست منو زمین بزنه ! )

احتمالا وقتی منابعی که خوندم رو ببینین بگین ” چطوری همه ی این منابعو با متوسط روزی دو سه ساعت تونستین بخونین ؟ ”

وقتی که ما با عملکرد مغزمون آشنا باشیم و روش صحیح مطالعه رو بلد باشیم ، وقتی که روش های تقویت حافظه و افزایش تمرکز رو بلد باشیم ، وقتی که به شناخت قابل قبولی از خودمون رسیده باشیم و و و ، کیفیت خیلی خیلی بالاتر میره و همونطور که میدونین ، کیفیت خیلی مهمتر از کمیته !

برای مثال خیلیا فکر میکنن که بلند خوندن به یادگیری کمک میکنه ، در صورتی که این کار باعث کند شدن سرعت مطالعه میشه. وقتی شما کند بخونین ، عوامل مزاحم ممکنه باعث از بین رفتن تمرکز شما بشه و جالبه که بدونین هر چقدر سریع تر بخونین ، تمرکزتون بالاتر میره !

اینم بگم که نقشه ذهنی یا MindMap خیلی بهم کمک کرد تا بتونم درصد خیلی بالایی رو تو درس های روانشناسی شناختی و اصول علوم شناختی کسب کنم .

چه منابعی را خوندید؟

برای اصول علوم شناختی کتاب های ” علوم شناختی مقدمه ای بر مطالعه ذهن از فردنبرگ ” و ” ذهن: درآمدی بر علوم شناختی از تاگارد ” و ” درباره علم شناختی از حاتمی ” و ” جزوه کانون ”

برای روانشناسی شناختی کتاب ” روانشناسی شناختی از استرنبرگ ” رو کامل مطالعه کردم و کتاب ” روانشناسی شناختی ایزنک ” رو به صورت پراکنده خوندم ( برای مثال مطالب مهم و خلاصه های آخر فصل ) . همچنین از جزوه کانون هم استفاده کردم .

برای زبان در کلاس آنلاین آقای جهانشاهی شرکت کردم و کتاب های زبان زیر ذره بین جلد یک رو برای لغات خوندم ، از جلد دوم یکم برای تقویت گرامر و بیشتر برای تست استفاده کردم و از جلد سوم هم برای تست لغات .

برای علوم اعصاب منابع زیادی رو میتونم بهتون بگم ، خلاصه گایتون ،جزوه کانون ، نکات کتاب های معظمی و کالات ، ویدیو های کلاس آقای اختیاری در سایت مکتب خونه ، ویدیو های مختلف و یه سری منابع فرعی که یکیش برای مثال مربوط به نوروآناتومی بود .

چه اشتباهاتی را نباید انجام داد؟

به نظر من یکی از بزرگ ترین و خطرناک ترین و شاید بشه گفت شایع ترین اشتباهات ، ناامید شدنه . خیلی از دوستان اول راه خیلی قوی و امیدوار و خوشحال هستن و عالی شروع میکنن اما هر چی جلوتر میرن ، افتشون بیشتر و بیشتر میشه و یه جا سرد میشن . حالا راهکار چیه ؟ لطفا بیخیال نشید ! لطفا کنار نکشید ! حتی تو شلوغ ترین روزتون حداقل ده دقیقه برای هدفتون تلاش کنین . حتی روزی که از نظر ذهنی آمادگی خوبی ندارین ، حداقل یک گام کوچیک برای هدفتون بردارین . حتی روزی که انگیزه ندارین ، یک اقدام خیلی ساده انجام بدین . دوباره تکرار میکنم ، لطفا کنار نکشید !

در آخر بهتون بگم که سه پایه ی خیلی مهم ” سه پایه زندگی ” رو همیشه یادتون باشه .

۱ . “عشق” که به مسیر دارم !
۲ . “امید” به اینکه می توانم !

  1. “باور” به اینکه می شود !”

۴- خانم مسلم زاده (درصد فوق العاده علوم اعصاب)👈🏻

“درحیطه مطالعه این درس عموما ۲تله یادگیری وجو داره که دوستان باید از ان اگاه باشند:
۱)بعضی افراد (ازجمله خود من) که علاقه مند این درس هستن و اینقدر در ابتدای مطالعه شیفته یادگیری وکشف دنیای اسرارآمیز مغز می شوند که بدون خلاصه برداری و از یاداشت مطالب در دفترچه علوم اعصاب شخصیشون غافل میشن
۲)بعضی افراد مخصوصا کسانی که تاحالا با این مبحث اشنا نبودن (مخصوصا دوستان رشته هنری) وقتی با مطالب زیاد و اصطلاحات کتاب گایتون روبه رو میشن به شدت دچار اضطراب شده و با خواندن چند صفحه و بعد از چند روز احتمالا تصمیم میگیرن که این درس رو کنار بزارن و خرسند از تصمیم نهاییشان

ازاین دوتله به شدت دوری کنید و به خاطر اورید که میخواهید پا به عرصه رشته ای بزارید که شناخت دنیای اسرار امیز مغزتون هست.مغزی که بالای سرتونه و تمام کارها حتی احساستون از اونجا منشا گرفته پس شروع کنید به کشف دنیای مغزتون و به صورت کاربردی مطالب ان را یادبگیرید نه صرفا حفظ کردن چون اگه هدفتون حفظ مطالب کتاب گایتون باشه از حالا با شکست روبه رو شده اید.
گام اول :حتما حتما تهیه دفترچه علوم اعصاب هست.این دفترچه در جهت دهی به خواندن مطالب وجلوگیری از سردرگمی و مهمتر از همه داشتن یه خلاصه کامل وجامع بصورت یکجا بسیار کمک کننده میتونه باشه.
این دفترچه رو بسته به شیوه یادگیری خودتون میتونید تقسیم بندی کنید به شخصه ان را سه قسمت کردم.قسمت اول کشیدن اناتومی مغز،که میتونید با رنگ امیزی مختلف یادسپاری ان را راحتتر کنید مخصوصا دوستان خوش ذوق هنری
قسمت دوم رو اختصاص دادم به کارکردهای اختصاصی هربخش که با مطالعه کتاب این قسمت کم کم پرمیشه.
و قسمت سوم مربوط به ارتباط های بخش های مختلف مغز و کارکردهای شناختی انها.
ویه قسمت پاراگرافی هم برای اصطلاحات .سخت نگیرید لازم نیست با سختی انها را حفظ کنید انها را یادداشت کنید تا با مرور زمان با خواندن کتاب و فیلم در ذهنتان نهادینه شوند.
گام دوم : از دیدن فیلم های اموزشی مختلف حتی به زبان اصلی غافل نشید چون هم ازلحاظ تصویرسازی بسیار کمک کنندس هم با اصطلاحات بیشتر اشنا میشید
بگذارید ذهنتان درگیر شود.
بدون اغراق عرض میکنم ،جزوه خوب رانویه خیلی مفید بود برام چون یه جهت دهی خوب در خواندن بهم داد و تمام مطالب لازم را یکجا داشت و در تهیه دفترچه علوم اعصاب شخصی کمک کننده بود.
گام سوم: سعی کنید مثلا اناتومی مخچه رو که کشیدین مطالب یادگرفته رو برای خود ویس کنید.ویس از اموخته های خودتون بهتون میگه که چه مطالبی رو فهمیدین و چه مطالبی به خواندن بیشتر نیازدارد. ودر مرور نهایی وکمبود وقت به کمکتون میاد
گام چهارم : ودر نهایت مطالب را کاربردی کنید مثلا وقتی روی تخت دراز کشیدین بخاطر بیارین که الان چه نوع موجی درمغزتون فعاله با چه بسامدی ،سطح هشیاریتون به چه صورته ،یا وقتی در حال ورزش کردن هستید چطور میتونید تعادلتون رو حفظ کنید و رفلکس کششی پاتون چطور داره عمل میکنه .اینگونه مطالب دیگه جنبه حفظ کردن نداره و مطالب رو عمیق تر یاد میگیرید.
من در اغاز مطالعه ام در تله ۱ افتادم و ازهمه جا مطالب رو میخوندم ،کتابهایی که منبع نبودن و بعضا تخصصی تر بخاطر همین مدتی وقتم رو از دست دادم واگه تکنیک دفترچه رو از اول انجام میدادم خب خیلی بهتر نتیجه میگرفتم و وقت بیشتری داشتم.
در اخربه دوستان عزیز توصیه میکنم کتاب منبع گایتون هست اما ممکنه در شروع کمی سخت باشه میتونن برای فهم اسان تر کتابهای کالات و حایری رو هم مطالعه داشته باشن ودر کنارش دیدن فیلم های اموزشی مربوطه وتصویرسازی مطالب.و اینکه صرفا هدف تمام کردن کتاب نیست تسلط بر مطالب خوانده شده است . شما در حال کشف دنیای پیچیده ذهنتون هستید پس نترسیدو انتظار یادگیری سریع نداشته باشید .با پشتکار به یادگیریتون ادامه بدهید.
جاداره از دوستان گروه رانویه بخاطر صداقتشون در معرفی منابع درست و جزوات مفیدشون تشکر کنم .
امیدوارم که این مطالب راهگشا باشه برای دوستان وگرفتن نتیجه عالی تر”

۵- خانم باقری راد (درصد فوق العاده اصول علوم اعصاب) 👈🏻

“من از همون روزهای شروع به مطالعه،علوم اعصاب رو داخل برنامه م جا دادم و چون این درس اصطلاحات و مفاهیم جدید و نکات ریزی رو شامل میشه سعی کردم هر روز چند صفحه ازش بخونم که هم مطالب حفظی و نکات ریزش رو به خوبی یاد بگیرم هم اینکه چون هر روز یک سری صفحات محدود رو میخوندم در نتیجه نکات توی ذهنم با هم تداخل پیدا نمیکردن بطور کلی چون از ابتدای مهر درس خوندن رو شروع کردم طی یه برنامه ریزی منظم میدونستم که میتونم تا اون زمانی که تو برنامه م مشخص کردم مطالب رو دوره کنم
چون این درس به شدت نیاز به مرور داره.مرور تست های سال گذشته ی کنکور ارشد و دکتری رو به شدت توصیه میکنم به ویژه مقطع ارشد یکی از فوایدش اینه که شخص متوجه مبحث های مهم میشه و سبک سوالات کنکور هم دستش میاد.
من برای این درس کتاب فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز دکتر سید علی حائری روحانی رو خوندم
در کنارش مباحثی که از نظرم مهم بود رو از منابع دیگه ای باهاش تطبیق میدادم
این کتاب با وجود حجم کمش اون مقدار اطلاعاتی رو که لازم هست شامل میشه
فقط بازم تکرار میکنم که مرور نکات و بررسی عمیق تک تک مطالب لازم هست
تسلط بالا با همون بار اول بدست نمیاد بلکه مرور مطالب و نکات هست که باعث تثبیت اون توی ذهن میشه و هر بار شخص به دید عمیق و مقایسه ای تری دست پیدا میکنه.
امیدوارم بچه ها به این امید که حفظی هست تا ماه های آخر خوندنش رو به تعویق نندازن و تقریبا هر روز یه مقدار هر چند محدود رو داخل برنامشون بگنجونن و تا روزهای آخر خوندشون تداوم داشته باشه.
از طرفی من دبیرستان رشته م تجربی بود و به نسبت پایه ی یزیولوژیم قوی بود
متوجهم که شاید حائری کتاب خیلی جامعی نباشه
اما حجم متناسبی داره نسبت به سایر منابع
همونطور که گفتم بچه ها میتونن مباحث مهم رو توی منابع مختلف از جمله گایتون بخونن و با هم تطبیق بدن که به دید جامع تر و تحلیلی تری برسن”

۶- خانم افراسوکی (درصد فوق العاده اصول علوم اعصاب) 👈🏻

“رشته کارشناسیم مهندسی معماری بود برای همین هیچ زمینه ای نداشتم،خوندن علوم اعصاب رو از بهمن شروع کردم.اول کتاب حائری رو خوندم که یک دید کلی پیدا کنم.هم زمان بعضی فصل هارو خلاصه میکردم همراه با شکل هایی که خودم میکشیدم یا از نت پیدا میکردم و دیاگرام،ولی بعضی فصل هارو نمی تونستم خلاصه کنم توی خود کتاب زیر قسمت های مهمتر خط میکشیدم،مطالعه گایتون رو هم حدودا از هفته دوم فروردین شروع کردم و با همین سبک خوندم،متاسفانه تستی از این درس نزدم چون کتابی پیدا نکردم فقط نمونه کنکورهای سال قبل رو زدم.برای مرور دوم خوندن خلاصه هام و قسمت های مهم کتاب ازم حدودا ۴/۵ روز وقت گرفت ،تا قبل کنکور حدودا ۴ مرتبه خلاصه ها و کتاب رو مرور کردم که هربار ساعت کمتری نسبت به قبل ازم می گرفت
به نظر من چیزی که کمک میکنه اینه که منابع بیشتری خوند چون به فهم بهتر هر قسمت کمک میکنه ممکنه با ادبیات یک قسمت از کتابی نشه رابطه برقرار کرد، و بعد توی ذهن تصویرسازی کرد اگر امکانش هست و اشتباهه من این بود که به نظر خودم دیر شروع کردم و از وقتی هم که شروع کردم وقفه افتاد وسط خوندن کتاب هام
به نظرم خیلی مهمه که مطالعه پیوسته باشه حتی اگه ساعت مطالعه در روز کم باشه
این جواب سوال شما و یه چیز دیگه هم که وقت نشد این مدت بگم من از روز اول که با این رشته اشنا شدم همیشه سایت شما رو چه توی معرفی این رشته چه بعد برای کنکور ازش استفاده کردم”

۷- خانم یعقوبی (درصد فوق العاده اصول علوم اعصاب و روانشناسی شناختی) 👈🏻

“بی تردید اولین و مهمترین رکن داشتن مطالعه موفق آرامش در هنگام مطالعه است که خانواده میتونه مؤثرترین نقش رو ایفا کنه و من با همراهی و تشویق های همسرم این مهم رو داشتم.بقیه موارد با گذشت زمان دستتون میاد که چطور باید برنامه ریزی و مطالعه کنید.
هرگز استرس نداشته باشید استرس سطح یادگیریتون رو پایین میاره پس از مطالعتون لذت ببرید تفریحاتتون رو کنار نذارید و زندگی یک بعدی برای خودتون درست نکنید.
اما اگر که بخوام تجربه خودمو صرفا در زمینه مطالعه دروس روانشناسی شناختی و علوم اعصاب در اختیارتون قرار بدم باید بگم که برای درس روانشناسی شناختی فقط کتاب استرنبرگ رو مطالعه کردم و نکات مهم رو به صورت نمودار درختی در حاشیه کتاب مینوشتم باید توجه داشته باشید که دروس روانشناسی شناختی و اصول علوم شناختی منابعشون تا حدود زیادی همدیگرو پوشش میدن پس وقتی علوم شناختی رو خوب مطالعه کنید باعث میشه روانشناسی رو هم بهتر بفهمید. در مورد درس علوم اعصاب هم در زمینه آناتومی و فیزیولوژی علوم اعصاب راهنمایی های همسرم که فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی هستند کمک زیادی در نحوه مطالعه و درک بهتر مطالب به من کرد در کنارش خلاصه گایتون و کتاب دکتر حائری رو مطالعه کردم. زدن تست های آزمون دکتری سال های گذشته میتونه خیلی کمک کننده باشه و متوجه تراکم سوالات از قسمت های مختلف منابع بشید.
به عنوان توصیه آخر به داوطلبان سال آینده:توجه کنید که کیفیت مطالعتون مهمتر از کمیت اونه و اگر ۸۰٪ مطالب رو۱۰۰٪ یاد بگیرید مفیدتر خواهد بود تا اینکه ۱۰۰٪ مطالب رو ۸۰٪ یاد بگیرید.سعی کنید تا حد امکان طبق نمودار ابینگهاوس مطالعه کنید تا مطالب رو بهتر به خاطر بسپارید
درآخر از سایت رانویه تشکر میکنم که جامع ترین مرجع جهت معرفی منابع صحیح مطالعه به بنده بودند و با مطالب سایت باعث انگیزه بیشتر من برای مطالعه شدند.”

۸- آقای زمانی (درصد فوق العاده روانشناسی شناختی) 👈🏻

“سید محمد علی زمانی. رتبه ۱۳ کشوری، ۱۲ در سهمیه آزاد.
درس روانشناسی شناختی.
منبع:
روان شناسی شناختی استرنبرگ
روش مطالعه:
بنده از اول مهر روزانه حدود ۴-۵ ساعت میخوندم و به تدریج تا اسفند این ساعات رو به ۷-۸ ساعت رسوندم.تا اینکه کنکور عقب افتاد و متاسفانه برنامه ام رو بهم زد بنابراین دوباره ساعات مطالعه ام به ۴ ساعت کاهش پیدا کرد تا ماه آخر که دوباره رسوندمش به ۶ ساعت. من چندین بار کتاب رو مرور کردم، دور اول فقط یک دور به صورت کلی خوندم ببینم موضوع اصلی چیه، بعد دور بعدی دقیق تر شدم، مفاهیم کلی رو سعی کردم یاد بگیرم. که توی همین دور به نکاتی که تو کتاب در رابطه با حافظه و نحوه مطالعه درست بود با دقت بیشتری توجه کردم و سعی کردم ازشون استفاده کنم، مثلا۱ . تاثیر خواب بر روی حافظه که سعی کردم مطابق گفته های کتاب خواب بهتری با میزان خواب رم کافی داشته باشم، ۲٫ از اثر چارجوب دهی استفاده کردم یعنی سعی کردم مفاهیم رو در حافظه ام در قالب ساختار ها و چارجوب های سازمان یافته دربیارم. ۳٫ از مفهوم تمرین توزیع شده استفاده کردم و ۴٫ که از همه مهمتره و مبنای سه تاثیر بالایی هست اثر ارجاع به خوده که یعنی هرچیزی رو که به خودمون ربط بدیم بهتر به خاطر میاریم. تا اینجا تمام دروس رو به همین شیوه مطالعه کردم و تا یک درس تمام نمیشد سراغ درس بعدی نمیرفتم، به این ترتیب سعی کردم مفاهیم این کتاب رو در زندگیم قرار بدم که هم تاثیر مطالعه ام رو بیشتر کنم و.هم بر این مفاهیم کاملا مسلط بشم. اما دور بعدی یعنی دور سوم رو در هر روز چند ساعت به هر درس اختصاص دادم، در دور سوم این درس، ریز تر شدم و سعی کردم آزمایشهای کتاب رو با مفاهیم درون کتاب پیوند بدم. در نهایت هم دور بعدی که فقط مرور کردم تا مطالب در حافظه ام احیا بشن.
اشتباهات:
من شخصا به نظر خودم به نسبت سبک مطالعه و نحوه خوندنم رتبه قابل قبولی نیاوردم. که البته همه اش به درصدها برنمیگرده و مقدار قابل توجهی ار اون مربوط میشه به معدل کارشناسی. وگرنه درصدهام به نظر خودم خوب بود. مشکلی که امسال برای همه بچه ها و من پیش اومد مشکل عقب افتادن دو ماهه کنکور بود. که خب عده ای از بچه ها از این فرصت استفاده کردند و عده ای دیگه مثل من کم آوردند. اگه بتونم دوباره برگردم به اون زمان قطعا خودم رو بهتر و موثرتر جمع میکنم تا از اون فرصت دو ماهه استفاده کنم. به علاوه اینکه روش تحقیق و آمار و زبان رو خیلی زودتر مثلا ۶ ماه مونده به کنکور باید آروم آروم ولی مستمر شروع میکردم. تجربه ای که من از کنکور امسال کسب کردم اینه که هر اتفاقی هم که میافتاد نباید روی مطالعه ام تاثیر میگذاشت و تمرکز من رو بهم میزد. در کل یاد گرفتم که باید سعی کنم تحت هر شرایطی تمرکز خودم رو حفظ کنم و نباید میزاشتم چیزهای بی اهمیت جای هدف اصلی رو بگیرن و اون رو تحت الشعاع قرار بدن.”

۹- خانم الهیان (درصد فوق العاده زبان و روانشناسی شناختی) 👈🏻

“درس زبان قبل از اینکه من به طور خاص مطالعه ی زبان برای کنکور رو شروع کنم، به واسطه ی مطالعه برای آزمون های TOEFL و GRE مهارت های تست زنی، گرامر، درک مطلب و واژگان زبان آکادمیک عمومی تا حد خوبی در من پیشرفت کرده بود. در واقع تمام زمان های مطالعه ی فصل پاییز من به مطالعه ی زبان برای اون آزمون ها گذشت. اما از اول فصل زمستان که مطالعه برای کنکور رو شروع کردم، کاری که به طور خاص برای زبان تخصصی کنکور انجام دادم این بود که به طور روزانه متون انگلیسی تخصصی مربوط به دروس روانشناسی شناختی، اصول علوم شناختی و گهگاهی علوم اعصاب رو مطالعه میکردم. برای این دروس به طور خاص از کتاب های انگلیسی زبان روانشناسی شناختی استرنبرگ و اصول علوم شناختی فردنبرگ استفاده کردم. توی این مطالعات از اینترنت هم استفاده کردم و اصطلاحات یا مباحثی که معانی رو درست متوجه نمیشدم یا بیشتر مورد کنجکاویم بود جستجو میکردم و مطالب بیشتری راجع بهشون به زبان انگلیسی میخوندم. هدف اصلیم از این کار این بود که بتونم هم با واژگان تخصصی آشنا بشم هم توانایی درک معانی و مطالب رو توی این دروس افزایش بدم. یادگیری معادل انگلیسی واژه ها و اصطلاحات و حتی معانی برخی جملاتی که از منابع فارسی این کتابها میخوندم تا جایی که میتونستم در برنامه روزانه من جا داشت. و دلیل اصلی این موضوع هم این بود که اولا اهمیت مهارت زبان انگلیسی عمومی و تخصصی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شدت نیاز هست رو حس میکردم و دوم اینکه یادگیری زبان انگلیسی همیشه از علایق شخصیم بوده. در پروسه یادگیری هر زبانی، هرچه در معرض اون زبان خاص قرار گرفتن زیاد بشه، فرآیند دریافت معانی از لغات و متون و حتی دریافت حدودی درستی و نادرستی ساختار جملات و گرامر سریعتر و به صورت ناخوداگاه اتفاق میافته.
علاوه بر این، زدن تستهای زبان کنکور در برنامه مطالعاتی من جا داشت. تستهای کنکور ارشد علوم شناختی که در الویت بودند اما علاوه بر اونها تستهای زبان کنکورهای روانشناسی برای تست های درک مطلب بسیار خوب بودند و بعد از اون کنکور های دکتری علوم شناختی بودند که البته سطح واژگان سختری داشتند. چیزی که در تمرینات تست زنی برای من مهم بود ارزیابی پس از تست زدن بود. هدف از این ارزیابی ها این بود که اولا متوجه بشم چه نوع تستهایی رو غلط میزنم یا نمیزنم و اینکه دلیل چیست. دوما برای اینکه بتونم درست بزنم و تست غلط نداشته باشم باید چه کاری انجام بدم. به همین علت، زمان های تست زنی که به نسبت تعداد سوالات به نظر نمیرسه زمان زیادی ببره، برای من بسیار زمانگیر و البته ارزشمند بود. وقتی اینکار اتفاق میافته شما میتونید تا حد خوبی پیش بینی کنید که چه سوالاتی رو به چه نحوی معمولا درست میزنید. حتی اگه جواب دقيق اون تست رو ندونید، میتونید از دانش نسبی که به بقیه گزینه ها دارید استفاده کنید و حذف گزینه انجام بدید یا جواب سوال رو استدلال کنید. طی گذر زمان میتونید بفهمید که این روش ها کی منجر به نتیجه ی بهتری برای شما شدند. و کجا نیاز به اصلاح یا ریسک پذیری کمتری برای انتخاب گزینه هایی که بهشون مطمئن نیستید دارید. در دروسی و مباحثی که به اونها تسلط بیشتری دارید بیشتر میتونید از این روشهای تست زنی برای بالاتر بردن درصد ها استفاده کنید.

درس روانشناسی شناختی: من به خاطر علاقه و کنجکاوی شخصیم و همچنین اهمیت درس روانشناسی شناختی در کنکور، وقت بیشتری برای مطالعه اون گذاشتم. تمام فصول کتاب استرنبرگ رو ۲ بار و فصل های مهمتر و تست خیزتر رو ۳ بار مطالعه کردم. مطالعه بار اولم بیشتر به نحوی بود که با اصطلاحات تخصصی آشنا بشم و کلیت فصول و ساختار مباحث و دسته بندی های مفاهیم رو یاد بگیرم مثلا اینکه هر فصل و هر تیتر راجع به چی داره صحبت میکنه و کلیت موضوع چیه. اما تو بارهای بعدی مطالعات, علاوه بر عمقی تر کردن مفاهیم کلی به مطالب جزئی تر هم پرداختم و شاخه های کوچکتر اون مطالب کلی رو یاد گرفتم. اون فصل هایی که برای بار سوم خوندم سعی کردم اسم ها و مفاهیم مهم رو به حافظه بسپرم. و البته فرایند تست زنی سوالات کنکور ارشد و بعد از اون دکتری رو در ماه های آخر انجام دادم.
چیزی که وجود داره راجع به درس روانشناسی شناختی اینه که در نگاه اول ممکنه یک درس حفظی به نظر برسه ولی در عمل شما میفهمید که واقعا یک درس مفهومیه. گاهی برای ما ملموس نیست که مفهومی خوندن یک درس خاص به چه صورت میتونه باشه. مفهومی خوندن این درس به این معناست که واقعا باید متوجه بشید که مثلا در هر کدوم از فرآیند های شناختی که کتاب مطرح کرده داره چه اتفاقی میافته، دیدگاه های مختلف رو درک کنید، فرق هاشون رو با هم، شباهت هاشون رو باهم و همچنین ارتباط مطالب و مفاهیم رو باهمدیگه، یاد بگیرید. راجع به مطالب سوال کنید و دنبال چرا، چطور و چگونه ی هر کدوم از مطالبی که میخونید باشید و دنبال جواب سوالهاتون بگردید. به این شیوه واقعا با مطالب درگیر میشید و بهتر و عمیقتر یاد میگیرید و هم وقتی جواب سوالی مستقیم توی حافظتون نیست میتونید از دانسته هاتون استفاده کنید و جواب درست رو استدلال کنید. و شاید مهمتر از همه ی این موارد این باشه که با این شیوه زمان های مطالعتون براتون واقعا لذت بخش میشه.”

۱۰- آقای علی (درصد فوق العاده روانشناسی شناختی و اصول علوم شناختی) 👈🏻

“بنده در دروس علوم شناختی و روانشناسی شناختی منابعی رو که در سایت رانویه بود رو تهیه کردم. لازم به ذکر است که در درس علوم شناختی هر سه کتاب رو مطالعه و در درس روانشناسی شناختی ، کتاب استرنبرگ رو مطالعه کردیم…هر چند با بررسیهایی که به عمل اومد لازم دونستیم که دو فصل اول آیزنک رو هم بخونیم. در این دو درس همانطور که در بخش معرفی منابع رانویه اومد رویکرد حفظی رو اتخاذ کردیم. در مورد استرنبرگ خلاصه یی رو که در تابستان آماده کرده بودیم رو خوندیم…هرچند بنده در مرورهایی که داشتیم کتاب رو کنار نزاشتیم و عمده تمرکز روی کتاب بود. در درس علوم شناختی خلانویسی نداشتم و کتب رو می خوندیم. در مورد این دو درس اتفاق خوبی که افتاد شباهت محتوایی درس روانشناسی شناختی و علوم شناختی بود که ما بعد از عید ، محتوایی مطالب رو می خوندیم و سبب شد که در تکرار کردن مطالب کمتر احساس یکنواختی کنیم..
در مورد برنامه ریزی باید عرض کنم که ما بنابرفصول استرنبرگ و فردنبرگ که ۱۳ و ۱۴ فصلی بودند هر روز یک فصل از هر درس رو در برنامه داشتیم و این سبب شد که این دروس رو بهتر یاد بگیریم.
اما چند اصل که سعی کردیم ازش پیروی کنیم؛
۱-ابتدای امر منابع رو از سایتهای مختلف پیدا کردیم.
۲-مصاحبه های رتبه های برتر سال ۹۶و ۹۷ رو بررسی کردیم که متوجه شدیم که دروس آمار و زبان از جمله دروسیه که سکوی پرش به شمار میاد.
۳- ابتدا اقدام به مطالعه استرنبرگ در تابستان کردیم تا با سخت ترین درس مجموعه(از زعم بنده) آشنا بشیم.
۴-بنده سعی کردم که دروسی رو که به نظر سخت تر هستند رو از ابتدا بهش بپردازم و به بعد موکول نکنم.
۵-در مورد درس علوم اعصاب، کتابهای متعددی رو تهیه کردیم ولی جزوه ی دکتر اختیاری که خلاصه ی گایتون و گانونگ بود بهترین منبع از نظر بنده است‌…چون این درس ضریب ۱ رو امسال داشت،چندان براش زمان نگذاشتیم.
۵-در کنار کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان پیشنهاد می کنیم از منبعی دیگه استفاده بشه …بخش امید ریاضی چندان در مدرسان گفته نشده.
مچکر از رانویه بخاطر جزوه ی دکتر اختیاری و تست زنی زبان کارما”

درباره ی ادمین

همچنین ببینید

چرا نباید منابع را زبان اصلی بخوانیم؟

تصور کنید شما نسخه انگلیسی کتاب استرنبرگ را مطالع کرده اید و اکنون سر جلسه …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *